5 intressanta fakta om reklam

Reklam är en disciplin som folk vanligtvis älskar eller hatar - men annonser går ofta över tröskeln till övertalning för att bli en konst

Vilken är den äldsta annonsen i världen? Visste du att några av våra mest rutinmässiga vanor startade av några av annonserings bästa hjärnor? Eller hur de mest ikoniska reklamsloganerna kom till?

1. Jag annonserar därför är jag

Reklam finns för att sälja lösningar för våra behov. Men om vi ännu inte har ett särskilt behov, varför inte uppfinna det? Till exempel dokumenterades idén om att behöva raka kvinnors armhålor först runt 1915, när Gillette började annonsera om de påstådda fördelarna med fullständig kroppshårborttagning.

Medan det "perfekta sättet" att dra en pint (att hålla glaset i en 45º vinkel mot kranen) skapades av en Guinness-reklam från 1950-talet.

2. När kom reklam till?

Den äldsta skrivna annonsen som någonsin hittats är cirka 5 000 år gammal. Papyrustexten skrevs av en handlare från Thebe, det antika Egypten, och erbjuder en belöning för information om en slav som rymde. Men historiska register visar att annonser fanns långt innan de kunde transkriberas på papper. I Kina användes bambuflöjter och jinglar för att sälja godis för 10 000 år sedan.

3. Kan reklam förändra historiken?

Uppståndelsen kring persondatorrevolutionen i USA tillskrivs den legendariska Apple-annonsen från 1984, regisserad av Ridley Scott, som refererar till George Orwells karaktär: Big Brother. Den här reklamfilmen förändrade reklam, på grund av dess banbrytande estetik, och även för att den bara sändes en gång på TV, under halvtidsuppehållet i Super Bowl.

4. Tradition eller ren marknadsföring?

Jultomten har burit många färger genom historien: grönt, gult och till och med vitt... Så varför bär han alltid rött nuförtiden? Även om serietecknaren Thomas Mast fick Saint Nick att börja bära rött på 1800-talet, blev den moderna versionen populär genom en Coca-Cola julkampanj.

Illustratören Haddon Sundblom tog tillfället i akt att klä tomten i märkets färger och hans garderobsval gick till historien. Den här annonsen ses som en av de mest framgångsrika varumärkespositioneringskampanjerna genom tiderna - den har till och med uppnått användningen av Coca-Colas image i andra varumärkens publicitet.

5. Hur föds ikoniska slogans?

Nikes Just Do It är den mest kända sloganen i reklamhistorien. Otroligt nog var den här frasen som upprepas överallt idag inspirerad av de sista orden från en nordamerikansk seriemördare som avrättades på 1970-talet.

En annan ikonisk fras kom till liv 1971: Eftersom jag är värd det. Detta var en av de första gångerna en kvinna (Ilon Specht) bröt glastaket i den då mansdominerade reklamvärlden. Hennes arbete för L'Oréal Paris anses nu vara ett mästerverk i reklamhistorien.

6 Jun 2023